Mindre klasser i skolan ger bättre resultat för eleverna och samhället

Den nya rapporten ”Långsiktiga effekter av mindre klasser” från IFAU* har fått stor uppmärksamhet. Där presenteras en studie av elever födda 1967–82. Studien visar att de som gick i en mindre klass på mellanstadiet hade bättre resultat i årskurs 6 än elever i större klasser. Eleverna upplevde också att de hade bättre självförtroende och uthållighet.

Resultatet av rapporten visar att skillnaden i studieresultat höll i sig genom hela grundskolan och de som gick i en mindre klass hade också högre lön som vuxna. Tidigare forskning har visat på att mindre undervisningsgrupper förbättrar skolresultaten på kort sikt, men det har hittills varit oklart om effekterna håller i sig även på arbetsmarknaden. Något som den här rapporten visar på.

Hämta rapporten i sin helhet här:
Långsiktiga effekter av mindre klasser (PDF)

*IFAU står för Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering

Så här sammanfattar forskarna själva sin rapport:

Vi studerar de långsiktiga effekterna av klasstorleksförändringar i årskurs 4 till 6. Mindre klasser förbättrar elevernas kognitiva och icke-kognitiva förmågor vid 13 års ålder, resultat på nationella prov i svenska, engelska och matematik vid 16 års ålder samt utbildningsnivå och löner som mäts vid 27–42 års ålder. Löneeffekterna är tillräckligt stora för att intäkterna ska överstiga de direkta kostnaderna av klasstorleksminskningen.

Peter Fredriksson, Hessel Oosterbeek och Björn Öckert den 13 februari 2012

Läs mer om detta:
Lärarnas Nyheter
IFAU pressmeddelande

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.