Uppror mot skolan i Sverige och internationellt

Det jäser på många håll i världen kring skolsystemet. I Sverige har Micke Gunnarsson startat Skolstrejken som sker den 24 januari. Så här säger Micke på sin hemsida:

“… Då lärare i många fall jobbar för att tillgodose skolverket och politikens system och mätningar och får lägga mindre tid på att utvecklas som individer för att ta hand om de unga och barn som drar de i byxbenet…då måste jag göra något. Jag kan inte bara skicka iväg mina och andras barn in till ett system som inte längre funkar. Jag kan inte be de bita ihop. Jag kan inte se de gråta på kvällarna över provet dagen efter som är direkt betygsavgörande….jag kan inte….för jag gråter inombords. Jag vill inte möta flera pedagoger i vårt land som menar på att de sitter fast i ett system. Att de inte längre fattar vad vår skolpolitik är på väg…

Jag kommer att se till att de inte går i skolan 1 månad efter julafton, 24/1-2012, för att visa både mina barn om vad jag tycker är viktigt, men också för våra politiker, våra skolledningar och alla oss andra vuxna att nu är det dags att ta denna tidens ansvar.”

Micke Gunnarsson/Skolstrejken.se

Skolstrejk i Rosengård

Den 15 januari gick högstadieeleverna på Värner Rydénskolan i Rosengård ut i strejk för en bättre skolmiljö.

“Vi vill ha fler lärare. Ni sparar på fel sätt.”  Det var några av kraven som eleverna gick ut med.

Rektorn på Värner Rydénskolan ska spara 2,5 miljoner kronor vilket bland annat har inneburit att tre nior blir två och att fyra lärare sagts upp samtidigt som två med speciell kompetens har anställts, skriver Sydsvenskan i en artikel om strejken. Du kan läsa hela texten här.

Läraraktioner i Seattle mot “nationella prov”

Flera “public schools”, med start på Garfield High School, i Seattle protesterade mot “standardiserade/nationella prov” i veckan genom att vägra genomföra dem. “We will not do this. It’s not good for the students, and it’s a waste of time and money.”

Det sk MAP-testet som man vägrar genomföra skall mäta elevernas läsförmåga och kunskap i matematik. Lärarna anser att det inte är ett bra redskap för att mäta elevernas utveckling, det är bara ett slöseri med skolan tid, pengar och resurser.

Läs mer om detta här:
They’ll Refuse To Waste Students’ Time, 11 jan 2013
Boycott of Standardized Tests Spreads as Seattle Teachers Revolt, 12 jan 2013
National Resolution on High-Stakes Testing, upprop

Så här kommenterar Helena Roth från Barnverkets styrgrupp lärarnas aktion på Garfield High School i Seattle:
“This discussion is ongoing in most of the world, and I find it heartwarming and reassuring to see the guts of these teachers and school leaders. They are taking an initiative, refusing to waste time and energy, on stuff they know won’t benefit anyone (except perhaps the state/government?!).
I wish and hope to see initiatives like this spread more, and that teachers start to discuss this type of issues more with the parents of their pupils, since many parents aren’t knowledgeable enough about the latest research etc.
We must discuss the question that Seth Godin often brings forth: What is school for? And I want to add a follow up question: Where do the kids come into the picture?
Helena Roth, boardmember Barnverket in Sweden
Sammantaget så är det missnöjesyttringar från flera håll. I ena fallet ett föräldrainitiativ, i det andra är det elever som säger ifrån och i det tredje lärare/skola som slår näven i bordet och ryter till om att det räcker nu.  De vill alla lyfta samma sak, nämligen, det är nog med att slösa tid och resurser på sånt som i alltför många fall blir direkt negativt och inte utvecklar barnen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.