Pressmeddelande: De yngsta barnens egen läroplan

 

Omsorg är överordnat lärande för våra yngsta barn. 

Denna bok kan ses som ett komplement till Skolverkets reviderade läroplan för förskolan (Lpfö 18), som trädde i kraft 1 juli 2019. Författarna visar på hur den kan anpassas till de yngsta barnen. 

Idag går ca 80% av alla 1-3 åringar i förskolan. Grupperna är stora och många barn tillbringar hela sitt vardagsliv där, 8-11 timmar om dagen är vanligt. Det ställer höga krav på ledning och pedagoger, och inte minst på barnen. Rätt insatser under tidig barndom ger störst effekt och är svår att kompensera senare, visar socioekonomisk forskning av bl.a. James Heckman. Därför är det i längden kostsamt att spara på kvaliteten i förskolan. 

Författarna vill fördjupa kunskapen om de yngsta barnens behov och utgår från deras perspektiv. De lyfter fram dagens omfattande forskning om de första levnadsårens betydelse för senare utveckling. Hjärnan växer från ca 300 gram när vi föds till ca 1,1 kilo på två år och det bildas en miljon synapser (kopplingar) per sekund. Det är den största tillväxten av hjärnan under hela människans liv. 

Författarna poängterar pedagogernas viktiga roll som anknytningspersoner eftersom trygghet och tillit grundläggs under de allra första åren. De visar att omsorg är överordnat lärande vad gäller de yngsta barnen.

Alla småbarnsavdelningar borde ha ”De yngsta barnens egen läroplan” som styrdokument. Det är stor skillnad på en 1-årings och en 5-årings behov, vilket inte tydliggörs i Lpfö 18. Texten är dessutom lätt att ta till sig och det finns gott om diskussionsfrågor (Katarina Heier, rektor, förskollärare och dipl. småbarnspedagog). 

Boken vänder sig främst till de som arbetar med de yngsta barnen, men kan även hjälpa politiker och beslutsfattare att bättre förstå de yngsta barnens utsatthet. 

Inte lever de yngsta av välling blott, köttbullar och fruktkompott. Inte heller endast av barnbidrag, blöjbyten och lagförslag. Eller av mjölkproteiner och rätt vitaminer. Även själen måste få förtäring, sinnlig impuls och näring, smaksensationer och ögonkonfekt, örongott och doftobjekt. De yngsta barnen behöver sinnlighet, beröring och närhet (Ann Granberg). 

Författarna:

Camilla Carlberg fil.kand. och grundare av Småbarnspedagogutbildningen 

Ann Granberg förskollärare, dipl. småbarnspedagog, författare av pedagogisk litteratur

Helena Lindfors förskollärare, dipl. småbarnspedagog, ägare av Småbarnspedagogutbildningen 

Liberi förlag www.smabarnilund.se



Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.