Oavsett om man anser att nya grepp och inflytande är självklarheter i en modern skola i utveckling eller att föräldrar behövs mer i en nuvarande kaotisk skol- och/eller barnomsorgs-situation, eller om man av något annat skäl söker efter arbetssätt för föräldradelaktighet, kan man välja att ”uppfinna hjulet igen” eller slå in på redan upptrampade spår.
I nätverkscirkeln ”Styrelsens ABC” utgår vi från gjorda erfarenheter utifrån de senaste femton årens försöksverksamhet med ”lokala styrelser med föräldramajoritet”. Innehållet fokuseras kring hur man startar och arbetar i en styrelse utifrån möjligheter i nu gällande lagstiftning. Hur man kan göra och förebygga att arbetet ger resultat och blir väsentligt tas även upp.
I cirkelarbetet kommer material som baseras på förskolans och skolans styrdokument och skollagen, relevant kommunlagstiftning och förvaltningspraxis, rapporter om undersökningar och forskning i likhet med material och erfarenheter från befintliga styrelser eller liknande, både inom och utanför Sveriges gränser, att användas.
Nedanstående indelning kommer att tjäna som struktur för cirkelns upplägg och kan användas som ryggrad i cirkelns genomförande:
- Hur en styrelse startas
- Hur man arbetar i en styrelse
- Hur man får arbetet i styrelsen att ge resultat och hur arbetet blir väsentligt
Vid intresse för deltagande i nätverkscirkeln, vänligen kontakta Eva Datta på eva.datta@barnverket.se