BARNverkets programförklaring

Vad är kvalitet ur ett barnhälsoperspektiv – i förskola, skola och på fritidshem?

Förebygg barns ohälsa och sjunkande skolresultat!

Barns känsliga kroppar, sinnen och hjärnor befinner sig ständigt i stark utveckling och påverkas direkt av den psykiska och fysiska miljön. BARNverket vill förtydliga hur miljöfaktorerna påverkar barnens utveckling, hälsa och lärande. Vi arbetar för hälsofrämjande miljöer och att alla insatser ska utgå ifrån en helhetssyn på barnet – utifrån deras egna erfarenheter, tankar, känslor och behov.

BARNverkets programförklaring:

  1.  Barnhälsoperspektivet måste in i förskola, skola och fritids.
  2. Riskbedömningar och konsekvensanalyser ur ett barnhälsoperspektiv ska genomföras, vid  förändringsarbete och beslut som rör barn.
  3. Förutsättningar för god anknytning och samspel måste finnas.
  4. Förutsättningar för rörelse och återhämtning ska finnas.
  5. Inne- och utemiljön ska vara hälsofrämjande.
  6. Elevhälsan ska arbeta förebyggande med barnens fysiska miljö.
  7. Arbetsmiljölagen ska också omfatta barn i förskola och fritids samt kompletteras med ett barnhälsoperspektiv.
  8. Barnskyddsombud ska finnas i alla verksamheter som rör barn.
  9. Nationell tillsynsenhet för barns miljöer behöver inrättas.
  10. Tystnadskulturer måste motverkas.

Din insats och ställningstagande gör skillnad. Reflektera, tyck till och dela vår programförklaring. Tack! :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.