Rapport från Almedalen 2012

Debatt Almedalen 5 JuliUnder årets Almedalsvecka satte Barnverket ner foten för barnens arbetsmiljö i skola, förskola och fritidshem. I likhet med Peter Währborg, som talade om barn och stress för Föräldraalliansen, ser man arbetsmiljöproblemen för barnen som ett tickande samhällsproblem av gigantiska dimensioner.

Sex områden med anknytning till arbetsmiljöproblem lyftes:

  • Den fysiska aktiviteten, motorikens utveckling och rörelseglädjens betydelse för hälsa, lärande och hjärnans utveckling underskattas i dagens förskola/skola/fritids (Monica Wester).
  • Kunskap om betydelsen av små grupper för barn och förståelse för vikten av god anknytning till vuxna för hälsa och lärande brister (Gunilla Niss).
  • När manualbaserade program för socialt och emotionellt lärande används universellt raseras nödvändiga tillitsfulla relationer mellan barn och vuxna, något som står i direkt motsatsförhållande till intentionerna i skolans och förskolans styrdokument och barnkonventionen (Ylva Ginsberg).
  • När övergångsregler saknas skapar den nya läroplanens kunskapskrav negativ stress för flera årskullar i grundskolan, likaså för höga krav i förhållande till barnens mognad och ålder (Eva Datta).
  • Vikten av god sittergonomi, ventilation, raster och förhindrande av störande ljud för hälsa och lärande försummas på alltför många håll (Monica Wester).
  • Barnhälsokonsekvens- bedömningar eller riskbedömningar inför förändringar i verksamheter för barn och ungdom ska göras/ske innan beslut tas och förändringar görs (Ann Nolin).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.