Riskbedömningar – en viktig faktor i ett kvalitetsarbete

Ämne: Skollagen (2010:800). 4 kap. Kvalitet och inflytande, Systematiskt kvalitetsarbete 2-8.
Text för genomgång och kommentarer från Genomlysningsgruppen.

Skolverkets allmänna råd med kommentarer, Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet

SkollagenRiskbedömningar –  en viktig faktor i ett kvalitetsarbete

Min erfarenhet är att riskbedömningar är en mycket viktig faktor i ett kvalitetsarbete.  Detta för att förebygga stress, ohälsa och skada hos de individer som befinner sig i verksamheten samt också för att utveckla en verksamhet med hög kvalitet och nå målen tillsammans med medarbetare som ”mår bra”.

När jag ser till skolväsendet, som arbetar med skolutveckling och barns hjärnor och kroppar, som är under utveckling, här och nu och inte går i repris, borde riskbedömningar utifrån ett barn-/elevhälsoperspektiv vara en av de viktigaste faktorerna i skolväsendets systematiska kvalitetsarbete.

Man måste därför ställa sig frågan hur politiker, beslutsfattare och tjänstemän har tänkt, i ett land där den psykiska ohälsan hos barn och ungdomar ökar och skolresultaten sjunker, när man i Skolverkets allmänna råd om Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet (2012) finner ordet ”utveckling” 124 ggr, ”kvalitet- ”165 ggr och ”mål” 194 ggr samt ”riskbedömning” 0 ggr!? 

Monica Wester, Genomlysningsgruppen
Förälder, Barn- och skolergonom, Leg sjukgymnast

Hjälp oss!

Vi vill  ha din hjälp att kommentera de synpunkter som arbetsgruppen efter hand presenterar. Skriv kommentar här nedan eller maila direkt till genomlysningsgruppen – genomlysning@barnverket.se

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.