Vår hjärna och relationer kan hotas av för mycket skärmtid

Sissela Nutley, Fotograf: Henrietta Asplund

-Vilken roll spelar innehållet och tiden framför skärmen för hur vi mår?
-Vad händer med ögonkontakten?
-Vad händer med samhället när vi är väldigt mycket neråt i våra skärmar?

Hjärnforskaren Sissela Nutley berättar i Nyhetsmorgon om risker med vår skärmanvändning idag. Hon betonar vårt behov av social samhörighet, vikten av verklig interaktion i realtid. Hon berättar också om hur koncentrationen och arbetsminnet störs av mobiltelefoner och benämner barn och ungdomar som särskilt sårbara.
Sissela är hjärnforskare som disputerat inom kognitiv neurovetenskap med fokus på hjärnans utveckling och formbarhet

BARNverket uppmanar föräldrar, politiker, beslutsfattare och alla andra:

Lyssna  till Sissela Nutley,  när det gäller hjärnan, kroppen, sinnena, digitaliseringen och skärmar!

Läs- och länktips:
I en artikel publicerad 19/3 2019 i Personal & Ledarskap, samt Ny teknik beskriver hon om vad forskningen säger om risker kopplade till psykisk ohälsa, koncentration och arbetsminne.

“I en stor studie på användandet av smarta telefoner visade forskarna att den grupp som använt smarta telefoner under tre månader fick ökad social oro och sämre koncentrationsförmåga.”

“En av de funktioner som telefonen förstör mest för är vårt arbetsminne.

– Problemet är att arbetsminnet är väldigt begränsat och känsligt. /…/Så fort det kommer in ­annan information eller om vi behöver byta uppgift, då rensas det andra ut. /…/ när vi ska släppa in ny information i arbetsminnet tar det tid att switcha fokus. Beroende på vad det var som avbröt oss tar det olika lång tid att komma ­tillbaka där vi var, men ända upp till 25 minuter kan det ta” säger Sissela Nutley. 

I boken ”Distraherad – Hjärnan, skärmen och krafterna bakom”, beskriver hon vad hjärnforskningen säger om hjärnans formbarhet och grundläggande förutsättningar. Boken ger fördjupad kunskap om hur belöningssystemet triggas av sociala medier, om hjärnans behov av stimulansfri tid för återhämtning och om tonårshjärnans biologiska sårbarheter. Sissela ger också vägledning till den som undrar: Vad gör jag nu då?

I nyskrivna musikalen ”Det syns inte”, en musikal om vår digitala samtid, låter Nutley scenkonsten på ett underhållande sätt sprida kunskap från den senaste forskningen om hjärnan och vårt mentala mående. 

“Jag skulle önska att förskolan kunde vara en skärmfri miljö” 

BARNverkets kunskapsbank: Barn- och elevhälsoperspektivet och skärmar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.