“Vi behöver en nationell satsning på skolornas arbetsmiljö, en satsning som sätter elevernas hälsa och välbefinnande i fokus. Detta innebär inte bara bättre möbler, utan också en bredare förståelse för vad en god arbetsmiljö innebär, även för barn.”
Bilden är inskickad av en förälder och har inget med artikelns skribent att göra.
Krönikan nedan är skriven av en bekymrad lärare och förälder och blir startskottet för föräldraorganisationen BARNverkets arbete och programförklaring inför valet 2026 : “Barnhälsoperspektivet” ska gälla från förskola till gymnasium – och för detta krävs det “skydd”.
“Tänk dig följande scenario: Du kliver in på ditt jobb en måndag morgon, redo för en ny vecka. Kaffedoften ligger tung i luften och du förbereder dig för dagen. Du går mot ditt skrivbord, men något är fel. Din kontorsstol är plötsligt utbytt mot en hård, plastig sak som knappt går att sitta på. Bordet är också konstigt – det är antingen så högt att du måste sträcka på tårna för att nå tangentbordet, eller så lågt att knäna slår i bordsskivan varje gång du rör dig.
Efter en halvtimme känns det som om ryggraden har förvandlats till en fjäder i en gammal, trasig madrass, Du inser att du ska sitta här under en hel arbetsdag. Vad gör du? Skriver ett argt mail till din chef? Eller ringer du till facket? Eller går du helt enkelt hem och vägrar komma tillbaka innan du har fått tillbaka din vanliga stol?
Förmodligen något av detta, för ingen vuxen människa skulle acceptera att arbeta under sådana förhållanden. Vi vet att vår arbetsmiljö är avgörande för vår hälsa, vår effektivitet och självklart även för vårt allmänna mående. Varför skulle det vara annorlunda för våra barn?
I skolorna runt om i landet är det här verkligheten. Elever, alltså växande barn, tvingas sitta på möbler som inte är designade för dem. När man pratar om arbetsmiljö tänker många på vuxna på kontor, industriarbetare i fabriker eller vårdpersonal i sjukhuskorridorer. Det är lätt att glömma att skolan faktiskt är barnens arbetsplats. Här tillbringar de majoriteten av sin vakna tid och förväntas prestera på topp en hel skoldag.
Varför ska vi egentligen acceptera att våra barn utsätts för någonting som vi själva aldrig skulle gå med på? Hur kan vi förvänta oss att de ska kunna koncentrera sig på matematik, grammatik och diverse Napoleonkrig när de kämpar mot stolar som inte är designade för ett växande barns kropp?
Vi lever i en tid då vi vet bättre. Vi vet att en god arbetsmiljö leder till bättre prestationer, att ergonomiska stolar och bord kan göra underverk för vår produktivitet. Ändå verkar det som om denna kunskap har en mystisk tendens att glömmas bort när vi pratar om skolan. Barn är inte gjorda av gummi och de behöver möbler som är anpassade efter dem.
Vi behöver en nationell satsning på skolornas arbetsmiljö, en satsning som sätter elevernas hälsa och välbefinnande i fokus. Detta innebär inte bara bättre möbler, utan också en bredare förståelse för vad en god arbetsmiljö innebär, även för barn. Vi måste börja se på skolan som en arbetsplats för eleverna och precis som på vilken annan arbetsplats som helst, måste arbetsmiljön vara en prioritet.
Så nästa gång du besöker en skola, ta en titt på möblerna. Sätt dig ner på en av stolarna och fundera på om du skulle kunna arbeta en hel dag där. Det är dags för förändring och förbättring nu.”
En bekymrad lärare och förälder