I Västerbottens-Kurirens den 28 december går ett antal läkare och psykologer ut med en debattartikel om bedömning och betyg i skolan. De skriver att: “Den nuvarande skolpolitikens fokus på bedömning och betyg behöver problematiseras av flera skäl och det viktigaste skälet är barnens egna upplevelser. Barn är stadda i utveckling och den uppväxtmiljö som de till största delen vistas i är skolan. Där ska de våga göra misstag. Där ska de våga fråga. Där ska de få hjälp att hitta sitt sätt att lära och utvecklas.”
Man går vidare med att osäkerheten kring hur man skall bedöma elever skapar stress både hos lärare och elever. Det är olika föreställningar om hur betygskriterierna skall tolkas och risken finns att helhetsbedömningen hamnar i skuggan.
Debattörerna avslutar artikeln med att uppmana fler vuxna att reagera på skolpolitikens fokus på bedömning och betyg och lyssna på barnens egna upplevelser.
Läs hela debattartikeln i Västerbottens-Kuriren här
Ulf Jederlund från Barnverkets projektgrupp för skolan har läst artikeln och här är hans kommentar från tidningenVK:s hemsida:
“Tack för en viktig och bra artikel! Bedömningskarusellen har börjat snurra alldelels för fort och går av sig själv, det kommer spåra ur. Och det har delvis redan gjort det; gå t.ex. in på Skolverkets hemsida och titta på filmen om idrottsämnet, ämnad att hjälpa lärare att sätta betyg i ämnet idrott (det finns sådana hjälpsidor för betygsättning i alla ämnen). Här får lärare, på fullt allvar fast man vill tro det är en dålig parodi, lära sig att “bedöma” barnens rörelser i olika gympa-moment. Betygsättning av unga barns motoriska utveckling är vad det faktiskt är. Skrämmande eller?”
Vi i Barnverket tar barnens arbetssituation på fullaste allvar och det är därför bland annat som vi startat det nationella uppropet om barns arbetsmiljö i förskola och skola. Här på hemsidan kan du följa vårt fortsatta arbete och även vara med och påverka. Börja redan nu med att skriva på vårt upprop och bli medlem i Barnverket.