Digitaliseringen av skolväsendet ett riskfyllt experiment

Foto: Mostphotos

Barnverket gör sin röst hörd och skriver den 11 december i Dagens Samhälle om digitaliseringen av skolväsendet. Mot bakgrund av Läkaresällskapets konferens ”Den uppkopplade barnhjärnan” (där inte en enda politiker fanns på plats) och den forskning som nu lyfts fram vill vi uppmana beslutsfattare och aktörer inom skola och förskola att informera sig om riskerna med digitaliseringen av förskola och skola. En tvärvetenskaplig förebyggande riskbedömning ur barn- och elevhälsoperspektiv måste föregå en sån här viktig fråga!

Vi anser att:

  • digitaliseringsstrategin för skolväsendet saknar förebyggande riskbedömningar utifrån det biologiska växande barnet
  • digitaliseringsstrategin saknar tillräcklig vetenskaplig förankring
  • motiv saknas för att införa digitala verktyg i förskolans läroplan
  • politiker måste ta del av aktuell forskning samt reflektera över andra länders förhållningssätt till digitala verktyg i skolväsendet för våra barns biologiska utveckling, hälsa och lärande
  • detta är en avgörande framtidsfråga för våra barns biologiska utveckling, hälsa och lärande och måste lyftas inför valet 2018.

En längre version av texten i Dagens Samhälle den 11 december finns att läsa här.

Kommentera