Digitaliseringen av skolan ett experiment 

Äntligen! Nu har den nya regeringen kommit fram till samma slutsats som föräldraorganisationen BARNverket gjorde för exakt 5 år sedan, nämligen att digitaliseringen i skolväsendets verksamheter är ett experiment. 

Den 22 dec 2022, publicerar regeringen följande på sin hemsida:

 ”Digitaliseringen i skolan har varit ett experiment”

Redan 11 dec 2017, fick BARNverket följande text publicerat i Dagens Samhälle:

 ”Digitaliseringen av skolan ett riskfyllt experiment”

Föräldraorganisationen BARNverket presenterade då följande punkter:

• Digitaliseringsstrategin av skolväsendet saknar förebyggande riskbedömningar utifrån det biologiska växande barnet  

• Digitaliseringsstrategin saknar tillräcklig vetenskaplig förankring  

• Motiv saknas för att införa digitala verktyg i förskolans läroplan  

• Politiker måste ta del av aktuell forskning samt reflektera över andra länders förhållningssätt till digitala verktyg i skolväsendet för våra barns biologiska utveckling, hälsa och lärande.  

• Detta är en avgörande framtidsfråga för våra barns biologiska utveckling, hälsa och lärande och måste lyftas inför valet 2018. 

Skönt att detta experiment med våra barns utveckling, hälsa och lärande i skolväsendets verksamheter nu lyfts fram i rampljuset och att åtgärder nu äntligen kommer att vidtas i praktiken.

 Föräldraorganisationen BARNverket

 

Lästips:

Digitaliseringen av skolväsendet ett riskfyllt experiment, BARNverket dec 2017

Läs även i BARNverkets kunskapsbank om skärmar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.